Hampi

İnternet kafelerde yazmaya başlamadan önce bilgisayara Türkçe klavyeyi tanıtıyorum. Bu sefer dil ayarlarını açtığımda Türkçe hazırdı. Genellikle İbranice ile karşılaşıyorum. Bazı İnternet kafelerde İbranice klavye var. Bunun anlamı, bu bilgisayarı yakın bir zamanda bir Türk kullanmış. Belki de Palolem’de bizden önce kalan ve Hampi’ye gideceğini söyleyen Çağdaş isimli kişidir. Ona ayrıca Palolem’de bıraktığı kitap için teşekkür ediyorum.

Tepeden Hampi köyünün görülüşü

Bu sabah saat 9’da odayı boşalttık. Sırt çantalarını terasa koyduk ve kahvaltıdan sonra Hampi’yi tanımak için yollara düştük. Kaldığımız yerin adı Suresh. Sıcak su var ama ayrı bir musluktan akıyor. Yani burada her otelde bulunan kova ve maşrapa ikilisini kullanmak zorunda kaldık. Bu kovalar, aynı zamanda, çamaşır yıkamak için de bayağı işe yarıyor.

Hampi tapınaklarını ziyarete gelen yerel halk

Hampi, Karnataka eyaletinde Hospet şehri yakınlarında ufak bir köy. Hampi ve çevresi dev kayalıklarla ve granit kayalardan yapılmış tapınaklarla çevrilmiş. Bu nedenle Hindular için bir hac yeri. Gördüğümüz kadarı ile hac için gelen toplulukların otobüslerini köy içine sokmuyorlar. Biraz dışarıda bir alan ayırmışlar. İnsanlar orada çoluk çocuk, oturuyorlar, piknik tüplerde “nan” pişiriyorlar. Nan, gözlemeye, daha doğrusu İç Anadoludaki adıyla çevirmeye benziyor. İçine peynir falan koyulup aynen gözleme gibi de yapılıyor.

Kutsal bir nokta daha

Sabah 250 rupiye bir rikşa ile anlaşıp çevredeki tapınakları ve arkeolojik alanları gezdik. Yakın tapınakları dün gezmiştik. İlk önce bir cami kalıntısında durduk. Daha sonra girişi 250 rupi olan… Şu an İnternet kafeye bir inek girdi, ortalık karıştı. Neyse yazmaya devam. İkinci ziyaret yeri Lotus Mahal, Fil ahırları ve tapınaklarının bulunduğu alan. Bu biletle daha sonra kuzeyde bulunan Vithala tapınağına da giriliyor. Devamında, bir kaç tapınağı da ziyaret ettikten sonra hayli ilginç bir yapı olan Kraliçenin Hamamını’da gördük. Son ziyaret Vithala Tapınağı oldu.

Hampi ve çevresi; Kapadokya, Tayland-Ayutthaya, Kamboçya-Angor Wat, Myanmar-Bagan tarzı geniş alana yayılmış gezilesi yerlerden oluşuyor. Hızlı ziyaret bir günde yapılabilir. Ya da bu sakin köyde bir kaç gün kalınıp, bir bisiklet ya da motorla çevre detaylı bir şekilde gezilebilir. Bence, fotoğraf meraklıları bir kaç gün kalmalılar. Tapınakların çoğu sabahleyin iyi ışık alıyor. Bazıları da gün batımında iyi görüntü veriyor.

Bir tapınak

Tapınakları gezdik. Nehrin karşı tarafına geçmedik. Orada da vardı bir şeyler. Şimdi saat 14.30 İnternet Kafe’deyiz. Saat 17’de belediye otobüsü ile Hospet’e gideceğiz. Hospet’ten 18.30’da Goa otobüsü kalkıyor. Bir sonraki durak Anjuna olacak. Yeniden plaja dönüyoruz. Burası özellikle öğlen oldukça sıcak. Dün gece sıcak yaptı, tel koruması olduğundan pencereyi açtık. Oysa dün öğlen oda oldukça serindi.

Burada bol bol Limca içiyoruz. Coca Cola’nın lime’den yapılmış gazozu.

Hampi’de damlarda maymunlar var ama diğer şehirlerde bolca bulunan kargalar fazla yok. Çatı kenarlarına kırık Hindistan cevizi koyuyorlar, bu ikramiyeyi alan maymunlar, mutfakları talan etmiyormuş. Hindistan tam bir kargalar cenneti. Bilmiyorum daha önce yazdım mı…